Tucatnyi új törvény alakítja a társasházak működését. Melyik, mit üzen?2012. március 24. |
|---|
| A THT és a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete az elmúlt két év sikereire alapozva 2012-ben is megrendezi országos társasházi konferencia sorozatát, melyen a résztvevők a társasházak és lakásszövetkezetek törvényes és energiahatékony működtetésével kapcsolatban új információkra tehetnek szert, s emellett díjmentesen átvehetik a nagysikerű "Társasházban él? Önnel is megtörténhet!" jogi tanácsadó kézikönyv február közepén megjelenő II. kötetét is. |
|
101 080 HUF
Biztonságos zárható kulcsszekrény - praktikus kulcsrendező 100 db kulcs tárolására
![]() Érdekel → |
|
A társasházi felújításokhoz igénybe vehető banki támogatások, a lehetséges biztosítási konstrukciók, a víz- és hőfogyasztás megbízható mérése mellett minden állomáson elhangzik dr. Bék Ágnes „Tucatnyi új törvény alakítja a társasházak működését. Melyik, mit üzen?" című előadása, melyben a TTOE elnöke áttekinti és értelmezi az elmúlt időszak társasházakat és lakásszövetkezeteket érintő rendelkezéseit. A rendezvényeken résztvevő minden közös képviselő, intézőbizottsági elnök, számvizsgáló bizottsági elnök, lakásszövetkezeti vezető, búcsúzóul, a korábbiakhoz hasonlóan rendkívül értékes kiadványt vehet át. Ezúttal a „Társasházban él? Önnel is megtörténhet!" című jogi tanácsadó kézikönyv II. kötetét, melyben a társasházak és lakásszövetkezetek működését befolyásoló törvények mellett, az első kötet kiadása után, a THT honlapján feltett több száz kérdésre adott válasz is megtalálható, melyek mindegyike konkrét, lakóközösségekben előforduló problémával kapcsolatban ad eligazítást. A kereskedelmi forgalomban az elsőhöz hasonlóan a II. kötet is 6.000 Ft áron vásárolható meg, de a konferenciasorozat fő támogatója, az OTP és a Groupama Garancia Biztosító jóvoltából a résztvevők DÍJMENTESEN vehetik át a kiadványt. A rendezvények időpontjai és helyszínei: Nyíregyháza 2012. február 20. - Köszönjük a részvételt! Debrecen 2012. február 21. - Köszönjük a részvételt! Miskolc 2012. február 23. - Köszönjük a részvételt! Szolnok 2012. február 27. - Köszönjük a részvételt! Kecskemét 2012. február 28. - Köszönjük a részvételt! Pécs 2012. március 1. - Köszönjük a részvételt! Győr 2012. március 5. - Köszönjük a részvételt! Budapest 2012. március 8. - Köszönjük a részvételt! Szekszárd 2012. március 12. - Köszönjük a részvételt! Kaposvár 2012. március 13. - Köszönjük a részvételt! Szeged 2012. március 19. - Köszönjük a részvételt! Békéscsaba 2012. március 20. - Köszönjük a részvételt! Tatabánya 2012. március 22. - Köszönjük a részvételt! Szombathely 2012. március 26. - Polgármesteri Hivatal, Nagytanácskozó terem - Szombathely, Kossuth u. 1-3. Sopron 2012. március 27. - Megyeháza, Díszterem - Sopron, Fő tér 1. Salgótarján 2012. március 29. - Nemzetközi Kereskedelmi és Innovációs Központ (Kamarai Székház) - Salgótarján, Alkotmány út 9./A Veszprém 2012. április 2. - Polgármesteri Hivatal, Kossuth terem - Veszprém, Óváros tér 9. Nagykanizsa 2012. április 4. - Hevesi Sándor Művelődési Központ, Zala Márk terem - Nagykanizsa, Széchenyi tér 5-9. Zalaegerszeg 2012. április 5. - Szakszervezeti Székház - Zalaegerszeg, Kosztolányi Dezső tér 6. Dunaújváros 2012. április 12. - Munkásművelődési Központ, Színházterem - Dunaújváros, Apáczai Csere János u. 11. Székesfehérvár 2012. április 16. - Fehérvári Civil Központ, Színházterem (Technika Háza) - Székesfehérvár, Rákóczi u. 25. A részletes programokat következő hírlevelünkben tesszük közzé. Annak érdekében, hogy az Ön városába megfelelő mennyiségű kiadványt vihessünk, s mindenkinek átadhassuk, kérjük, jelezze előre részvételi szándékát a 06-30-3344-440 telefonszámon, vagy a tht@tht.hu e-mail címen. Az előre regisztráltak számára a kiadvány a helyszínen garantáltan biztosított! A JELENTKEZÉS-hez kérjük megadni: Város neve: |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások




Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak. 
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza. 
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik.
Megjelent egy kormányrendelet, amely új keretet ad a hátrányos helyzetű településeken megvalósuló lakhatási programoknak. A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet szerint civil szervezetek ingyenesen felajánlott ingatlanjai is bekapcsolódhatnak a településeken induló integrációs lakhatási konstrukcióba. Kedvezményes bérleti lehetőségek, szociális támogatás.
Mekkora szavazati arány szükséges a célbefizetés elfogadásához? Mi minősül a rendes gazdálkodást meghaladó kiadásnak?
A végrendelet érvényessége és annak körülményei számos jogi kérdést vetnek fel, különösen akkor, ha manipuláció gyanúja merül fel. Előfordul, hogy egy ingatlan nem a családban marad, és az átírás körülményei joggal adnak okot kételyre. A bíróság feladata, hogy megállapítsa, valóban szabad akaratból történt-e az örökhagyó döntése, vagy külső befolyás hatására született meg.
A közös képviselőnk sem az éves elszámolási közgyűlésén, sem a tulajdonosok 10%-a által összehívott közgyűlésen nem jelent meg. A két közgyűlést a Számvizsgáló Bizottság elnöke tartotta meg, a közgyűlések jegyzőkönyv vezetője is ő volt. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Parlament lakásválsággal foglalkozó különbizottsága először fogalmazott meg átfogó uniós szintű terveket a lakhatási nehézségek enyhítésére. A spanyol Borja Giménez Larraz, a HOUS bizottság előadója videóüzenetben szólt az UIPI 46. kongresszus résztvevőihez. Üzenete a finn modellt dicsérte, és közben az európai közös cselekvés szükségességét hangsúlyozta.
Új szabályok lépnek életbe a közjegyzői díjszabásban, amelyek közvetlenül érintik mindazokat, akik kedvezményes, államilag támogatott lakáshiteleket vesznek igénybe. Az Igazságügyi Minisztérium rendelete a megemelkedett működési költségek miatt általánosan növeli a közjegyzői díjakat, ugyanakkor jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik otthonteremtési vagy felújítási programok keretében kölcsönt vesznek fel.
Társasházunk két épületből áll egy közös helyrajzi számon. A két épületnek is van külön felvett helyrajzi száma. A társasház Alapító Okirata és SZMSZ-e épületenként rendelkezik közös képviselő megválasztásáról. Hogyan kezeli a Földhivatal az ezzel kapcsolatos regisztrációt? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány legfrissebb rendelete (282/2025. VIII. 25.) több otthonteremtési támogatási formát igazít össze, kiemelten az idén bevezetett Otthon Start program FIX 3%-os lakáshitelét. A cél az, hogy a családok a Babaváró, a CSOK Plusz és a kistelepülési otthonteremtési támogatások mellett egyszerűbben és átláthatóbban férjenek hozzá a kedvezményes hitelhez. Az új szabályok 2025. szeptember 1-jétől lépnek hatályba, egyes részek október 1-jétől érvényesek.
A kihirdetett 284/2025. (VIII. 25.) Korm. rendelet több építésügyi és településrendezési szabályt módosít. A változások közvetlenül érintik a társasházak építési, átalakítási és használatbavételi ügyeit is. A módosítások a folyamatban lévő eljárásokra is kiterjednek, így nemcsak az új beruházásokra, hanem a jelenleg zajló ügyekre is hatással lehetnek.
2025 augusztusától a villamosenergia-szabályozás kifejezetten nevesíti a társasházi energiaközösségeket. A változtatások célja, hogy a közös napelemes beruházások elszámolása egyértelmű legyen, a hálózati csatlakozási eljárás pedig gyorsabban és átláthatóbban működjön. 





































