Barion Pixel

Ötlettől a megvalósításig - az eHÁZ sztori

2022. február 18.
Matyi_Peti.pngAz eHÁZ nevével egészen biztos, hogy mára már minden társasházkezelő találkozott az országban. Kevesen ismerik azonban azt a történetet és motivációs hátteret, ami a megalkotókat - Dén Mátyás Andrást és Schwindt Pétert - az első hazai felhő-alapú társasházkezelő rendszer kifejlesztésére, és a társasházkezelési szakma előrébb vitelére sarkallta, és ösztönzi a mai napig is. Alábbi riportunkban ezt az újítást és működtetőit mutatjuk be.

THT: Az eHÁZ tavaly elnyerte az „Év Fintech Megoldása 2021" díjat. Mit jelent ez Önöknek?

Dén Mátyás András: Nagyon örülünk minden szakmai elismerésnek. 2019-ben „MagyarBrands-díj"-at kaptunk, 2020-ban és 2021-ben is mi lettünk az „Év Honlapja", az „Év Blockchain megoldása", most pedig az „Év pénzügyi technológiai megoldása" díjat kaptuk meg, ami azt jelenti, hogy a felhasználókon kívül már a technológiai-informatikai szektor is felfigyelt az eHÁZ-ra. A legnagyobb elismerés ugyanakkor számunka még mindig az ügyfelek elégedettsége.


THT: Hogyan kezdődött ez az egész, miért vág bele valaki egy ilyen vállalkozásba?

Dén Mátyás András: Ez nagyon régen kezdődött. 1998 körül a Szent István Gimnáziumban osztálytársammal, Schwindt Péterrel „összeraktuk" az iskola weboldalát. Aztán eltelt pár év, és azt „vettük észre", hogy weboldalakat, majd felhő-alapú, komplex rendszereket fejlesztünk különböző cégek számára. Ekkortájt költöztem el otthonról, és pár hónappal később kézhez kaptam az első levelet a közös képviselőnktől, ami egy „perelés előtti utolsó felszólítás" pecséttel volt ellátva.


THT: Szép kezdés! Tartozás miatt?

Dén Mátyás András: Igen, de mint új tulajdonos, fogalmam sem volt arról, hogy mi az a közös költség. Mennyi, és hova kell fizetni? Nem mondom, hogy tűzijátékra, vagy tortára számítottam az üdvözlésemet követően, de legalább egy tájékoztató levél a közös képviselettől jól esett volna, hogy ne ez legyen az első kapcsolati pont.


THT: Ekkor döntötte el, hogy ezzel foglalkozik majd?

Dén Mátyás András: Én csak megkérdeztem a már említett osztálytársamat - mai napig az eHÁZ-as tulajdonostársamat, Schwindt Pétert -, hogy nem csinálunk-e egy „rendes" rendszert a háznak, ahol az ilyen kommunikációs konfliktusok elkerülhetők. Ő meg azt mondta, hogy jó, csináljunk.


THT: Mennyi idő és pénz egy ilyen rendszer lefejlesztése?
Dén Mátyás András: Nem nagyon tudom ezt összeszámolni. Mostanában azt hirdetik mindenhol, hogy akkor vagy jó startup vállalkozó, ha az ötletedet elmondod sok helyen, szerzel rá pénzt, és aztán majd valahogyan, valamilyen minőségben megcsinálod. Mi azt a konzervatív álláspontot képviseljük a mai napig: ha van egy ötlet, akkor dolgozzuk ki, kezdjük el saját forrásból, vigyük el, mutassuk meg a célcsoportnak, és ha elnyeri a potenciális felhasználók tetszését a megoldás, akkor csináljuk meg. Ez történt az eHÁZ esetében is.
Sok százezer nettó munkaróra van az eHÁZ-ban! Ha forintosítani akarnánk, akkor biztosan elkeserednénk, és azon morfondíroznánk, hogy inkább elmehettünk volna valami multihoz dolgozni. Még az a szerencse, hogy nem ezen jár az agyunk mostanában.


THT: Hanem min?
Dén Mátyás András: 40 évesek leszünk idén Péterrel, és azt valljuk, hogy legalább annyira fontos egy vállalkozás profitabilitása, mint a munkavállalói közeg és a misszió, amit szolgálunk. Sok fejlesztéssel készülünk idénre is, de nagyon sok erőforrást rakunk abba is, hogy fenntartható legyen mind a mi fejlődésünk, mind pedig az ügyfeleink fejlődése.


THT: Az ügyfelek fejlődése alatt mit ért?
Dén Mátyás András: Nem fenntartható üzleti modell az, hogy ha csak mi fejlődünk - legyen az pénzügyi, vagy vállalatfejlesztési jellegű fejlődés. Amellett, hogy nagyon szerencsésnek érezzük magunkat, hogy magas hozzáadott értékű eszközt adunk az ügyfeleink kezébe, fontosnak tartjuk, hogy az ő előremenetelüket és a boldogulásukat más úton-módon is megpróbáljuk segíteni.


THT: Mit jelent ez az Önök gyakorlatában?
Dén Mátyás András: Majdnem 10 éve járunk a THT rendezvényeire, beszélünk minden városban a közös képviselőkkel, megkérdezzük őket a véleményükről, problémáikról. Próbáltunk ezekre informatikailag válaszokat, megoldásokat találni. Aztán egy ponton beláttuk, lehet, hogy nem oldható meg minden informatikával, és úgy döntöttünk, befektetőként megpróbáljuk segíteni a THT szaklap megújítását: a formátumot modernizálni, és egyúttal olyan témákat felkarolni, melyek eddig tabunak számítottak, vagy még mindig számítanak.


THT: Például?
Dén Mátyás András: Ilyen például a közös képviselő díjazása. Nem állapot az, hogy ma vannak olyan térségek Magyarországon, ahol 800 Ft-okért vállalnak lakásonként közös képviseletet! Mégis mit várnak el a tulajdonosok ennyi pénzért? Ugyanakkor beszédes adat, hogy - ahogyan az eHÁZ 2021. decemberi felméréséből már kiderült - annak ellenére, hogy az eHÁZ-as lakástulajdonosok többsége elégedett a közös képviselőjével, közel felüknek fogalma sincs arról, hogy mennyiért végzi egy közös képviselő a társasházzal kapcsolatos
feladatokat.
Ugyanígy megdöbbentő, hogy a felmérésből látszik: annak ellenére, hogy az eHÁZ-as lakástulajdonosok több mint egyharmada minden közgyűlésen ott van, ugyanígy egyharmaduknak nincs arról információja, hogy van-e megtakarítása a társasháznak. Valószínű hogy ennek a két harmadnak nincs közös metszete, de számunkra azt jelenti, hogy a lakástulajdonosi tudatosságon van mit javítani az országban.

Ugyanilyen tabu téma a közös képviselői feladatok átvétele is. Ez a szakma nagyon személyhez kötött, nehéz átadni a kapcsolatokat és a tudást is egy új generációnak. Főleg a 800 Ft-os térségekben.


THT: Visszatérve az eHÁZ ötlethez. Egyből mindenki pozitívan fogadta a kezdetekkor az eHÁZ-at?
Schwindt Péter: Dehogyis! Volt, aki egyenesen démonizálta a számítógépet és az internetet! Mai napig vannak olyan társasházkezelők, akik rendkívül büszkék a papír- vagy excel-alapú nyilvántartásaikra, amivel semmi gond nincsen, csak ilyen esetben mi nem tudunk segíteni. Mi annak a hívei vagyunk, hogy mindenkinek az életében máskor jön el az a pont, amikor a módszertani váltás esedékes, vagy már kikényszerített. Nincs értelme ezt erőltetni. Az eHÁZ működik, fejlődik, nő, de erre a vonatra sosem késő felszállni.


THT: Mik voltak a legnehezebb pontok a bevezetésben?
Schwindt Péter: Talán az, hogy túlságosan hamar jöttünk ki az ötlettel és az első verzióval. Amikor először megmutattuk pár közös képviselőnek az eHÁZ-at, mint lakónyilvántartót, sokan nem is értették, hogy ez mire jó. Aztán voltak olyanok, akik megsúgták, hogy kellene bele könyvelés is. Ekkor Mátyással összenevettünk, hiszen az első visszajelzések arról szóltak, hogy nem kell bele könyvelés, csak könyvelő programokkal való összekötés lehetősége. Végül is megcsináltuk, nem is akárhogyan.


THT: Az eHÁZ egy havidíjas szolgáltatás, nem egy egy összegben megvásárolható szoftver. Ebből nem voltak konfliktusok az ügyfelekkel?
Schwindt Péter: Mi az elejétől úgy találtuk ki a modellt, hogy fenntartható legyen mind a társasházkezelők számára, mind pedig a mi számunkra. Így nincs szükség beruházásra, viszont mindenki számára kiszámítható havi pénzmozgás van, és emiatt mindig motiváltak leszünk a fejlesztésre. Az egy összegben megvásárolható szoftverek fejlesztői egy idő után alulmotiváltak lesznek, és abbahagyják a fejlesztést és a támogatást. Az úgynevezett software-as-a-service jellegű megoldásoknál ez nem fordulhat elő.


THT: Milyen támogatást adnak az ügyfeleknek?
Schwindt Péter: Egyszerűbb lenne azt kérdezni, hogy mit nem. Már a kezdetektől fogva ingyenes adatfeltöltést biztosítunk valamennyi közös képviselő számára, melynek köszönhetően később is segítünk a megnyert házak felvitelében és gyors elindításában. Ezenkívül már hárman dolgoznak a telefonos ügyfélszolgálatunkon, e-learning tananyagokkal, az új munkatársak betanításával segítjük az ügyfeleket, és beépített postai, illetve könyvelési szolgáltatásunk is van azok számára, akik véglegesen meg szeretnének szabadulni az adminisztrációs terhektől. Továbbá márciustól már biztosítási ajánlatokat is lehet kérni az eHÁZ-on keresztül, illetve egy gomb megnyomásával fizetési meghagyási és végrehajtási eljárást is lehet indítani.


THT: Akkor milyen támogatást nem ad meg az eHÁZ a társasházkezelők részére?
Schwindt Péter: Még mindig nem tudjuk azt megoldani, hogy a társasházkezelő ki tudja kapcsolni a telefonját. Próbálkoztunk már gyorsszolgálati partner bevonásával, de valahogyan ez a dolog túlságosan személyes Magyarországon. Valamiféle kerületenkénti, vagy régiós társasházi gyorsszolgálatok kellenének erre, csak ugye a 800 Ft-okból ez nem kigazdálkodható.


THT: Több piaci szereplő is van ezen a piacon. Mit szóltak, szólnak ők az eHÁZ-hoz?
Schwindt Péter: Megmondom őszintén, hogy mi soha nem néztünk meg egy másik programot sem. Mindig magunk, a felhasználókkal való beszélgetések alapján találjuk ki és fejlesztjük le az egyes funkciókat. Hallunk egyet s mást a piacról, ami azt sejteti, hogy ez visszafelé nem feltétlenül van így. Hat éve mi találtuk ki az automatikus könyvelést, tavaly előtt mi valósítottuk meg először a NAV-szinkront, tavaly a banki szinkront, és idén is lesznek meglepetéseink. Inkább úgy fogalmaznék, hogy nekünk elismerés az, ha a piaci szereplők minket másolnak, vagy követnek - a többi részével nem foglalkozunk.


THT: Meddig lehet ezt még tovább fejleszteni? Nem tartanak attól, hogy egyszer csak „készen lesz"?
Schwindt Péter: Az eHÁZ soha nem lesz kész. Érdekes evolúciós folyamat, hogy míg az első években mindig nekünk kellett kitalálni azt, hogy vajon milyen funkciót használnának szívesen a társasházkezelők, addig az elmúlt években naponta kapunk új ötleteket, igényeket, és nekünk egyfajta cenzorként kell eljárnunk annak érdekében, nehogy olyan funkciót tegyünk bele a rendszerbe, ami a végén nemhogy egyszerűsíti, hanem hosszútávon megnehezíti a közös képviselők munkáját.


THT: Tud mondani egy példát?
Schwindt Péter: Ilyen például a hibabejelentő rendszer. Nagyon alaposan át kell gondolnunk azt, hogy adjunk-e egy olyan eszközt a lakástulajdonosok kezébe, ahol boldog- boldogtalan minden repedést, vagy kényelmi hiányosságot bejelent. Lesz ilyen nálunk, csak nem úgy, hogy azt a sok helyen általános szemléletet erősítse, miszerint a közös képviselő a lakástulajdonosok szolgája.

További híreink


Balatonföldvári nagy társasház keres közös képviselőt 2025. szeptember 18.
Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében.

Ősszel költöztethetjük ki védett lakótársainkat - Útmutató az épületekben élő denevérekhez 2025. szeptember 17.
Az esték a városban is gyakran tartogatnak váratlan találkozásokat a denevérekkel, legyen szó egy-egy lépcsőházba tévedt példányról, vagy egy egész kolóniáról, amely a ház szerkezetében talált otthonra. Mit tehetünk ilyen esetben, és mi a jogszerű módja a kiköltöztetésüknek? Vagy hogyan alakíthatunk ki denevérbarát társasházat?

Közös képviselőnek jelentkezne? A THT-n most három társasház is keres! 2025. szeptember 16.
Jelenleg három társasház is új közös képviselőt keres a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében, mindhárom Budapesten.

Ez a program várja Önt október 16-án a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO rendezvényen 2025. szeptember 16.
Október 16-án rendezzük meg a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-t, ahol a társasházakat érintő hasznos szakmai előadások mellett lehetőség nyílik tapasztalatcserére, kapcsolatépítésre is.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Környezettudatos gondolkodás a társasházak közös tereiben 2025. szeptember 16.
A szelektív hulladékgyűjtés környezetvédelmi szempont, a fenntartható életmód elengedhetetlen része. Különösen a társasházakban jelent komoly kihívást a rendszeres és szabályos gyűjtés, ahol a lakók osztoznak a konténereken. Egy jól szervezett rendszer azonban jelentősen hozzájárulhat a tisztább, rendezettebb környezethez.

Hetedszer hosszabbított kamatstop: a nagybankok az Alkotmánybírósághoz fordultak 2025. szeptember 15.
A Magyar Bankszövetség több tagja - köztük az OTP, az Erste, a K&H és a Raiffeisen - alkotmányjogi panaszt nyújtott be a lakossági jelzáloghitelek kamatstopjának 2025. december 31-ig tartó újabb meghosszabbítása ellen. Álláspontjuk szerint a rendelet szükségtelen és aránytalan beavatkozás a magánjogi szerződésekbe.

Manipulált végrendeletek és a törvényes örökös jogai – Hogyan döntött a bíróság? 2025. szeptember 12.
A végrendelet érvényessége és annak körülményei számos jogi kérdést vetnek fel, különösen akkor, ha manipuláció gyanúja merül fel. Előfordul, hogy egy ingatlan nem a családban marad, és az átírás körülményei joggal adnak okot kételyre. A bíróság feladata, hogy megállapítsa, valóban szabad akaratból történt-e az örökhagyó döntése, vagy külső befolyás hatására született meg.

A képviselő fizetést kap, mégsem dolgozik – Mit tehet a lépcsőház? 2025. szeptember 11.
A közös képviselőnk sem az éves elszámolási közgyűlésén, sem a tulajdonosok 10%-a által összehívott közgyűlésen nem jelent meg. A két közgyűlést a Számvizsgáló Bizottság elnöke tartotta meg, a közgyűlések jegyzőkönyv vezetője is ő volt. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Lakhatás mint jog és gazdasági kihívás – terv a megfizethető otthonokért 2025. szeptember 10.
Az Európai Parlament lakásválsággal foglalkozó különbizottsága először fogalmazott meg átfogó uniós szintű terveket a lakhatási nehézségek enyhítésére. A spanyol Borja Giménez Larraz, a HOUS bizottság előadója videóüzenetben szólt az UIPI 46. kongresszus résztvevőihez. Üzenete a finn modellt dicsérte, és közben az európai közös cselekvés szükségességét hangsúlyozta.

Tartós komfort, apró beruházás: előtetővel teljes a kép 2025. szeptember 9.
A bejárat a ház arca: itt születik az első benyomás, és itt találkozik mindenki az időjárással. Egy jól megválasztott előtető egyszerre ad védelmet és rendezett, gondozott összképet. Nem luxus, hanem praktikus, hosszú távon megtérülő fejlesztés, amely a lakók kényelmét és a közös területek állapotát is javítja.

Benépesülnek a „szellemvárosok”, szorul a hurok az Airbnb körül: Madrid átalakuló arca 2025. szeptember 8.
Spanyolország fővárosa, Madrid és környéke súlyos lakhatási válsággal és gyors ütemű átrendeződéssel néz szembe. Miközben a megfizethető lakásokért küzdő középosztály a városhatárokon túli, egykor "szellemvárosokként" elhíresült településekre kényszerül, a kormányzat kemény fellépéssel igyekszik szabályozni a rövid távú lakáskiadást.

Már lehet regisztrálni a 2025. szeptember 18-i eHÁZ FÓRUM-ra 2025. szeptember 5.
2025. szeptember 18-án újra lehetőséget kínálunk az eHÁZ szoftver összes funkciójának megismerésére. Az esemény során lehetőség nyílik személyes konzultációra is. A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Lakhatás, politika, felelősség – Mit tanulhat Európa Finnországtól? 2025. szeptember 4.
Helsinkiben gyűltek össze 2025 júniusában a lakáspolitika nemzetközi szakértői és döntéshozói, hogy a 46. UIPI Kongresszuson közösen gondolkodjanak a fenntartható lakhatás európai jövőjéről. A rendezvény egyik fő célja a finn tapasztalatok megosztása volt, miközben a résztvevők azt is megvitatták, milyen szerepet vállalhat az Európai Unió a lakáspolitika alakításában.

A nyár kreatív önazonosság védelmi szabályozásai 2025. szeptember 3.
Van, ahol a pénztárcát kérik először kinyitni, máshol a nyelvtudást vagy a munkaviszonyt nézik, és akad hely, ahol mindehhez személyes meghallgatás is társul, mintha állásinterjúra mennénk. Egy csokorba gyűjtöttük a legszínesebb megoldásokat.

Tájékoztatási kötelezettség társasházakban 2025. szeptember 2.
A társasházak mindennapi működéséhez elengedhetetlen a pontos, egyértelmű és rendszeres tájékoztatás. A közös költség értesítők, lakógyűlési meghívók, felújítási tájékoztatók, szolgáltatói hirdetmények - mind-mind meg kell, hogy találják a helyüket.

Pályázati lehetőség társasházaknak! (x) 2025. szeptember 2.
Elindult a Klímabarát kert pályázat!

Szeptembertől drágább lesz a közjegyző, kivéve a támogatott hiteleseknek 2025. augusztus 29.
Új szabályok lépnek életbe a közjegyzői díjszabásban, amelyek közvetlenül érintik mindazokat, akik kedvezményes, államilag támogatott lakáshiteleket vesznek igénybe. Az Igazságügyi Minisztérium rendelete a megemelkedett működési költségek miatt általánosan növeli a közjegyzői díjakat, ugyanakkor jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik otthonteremtési vagy felújítási programok keretében kölcsönt vesznek fel.

Egy rendezetlen szakma napi problémái, avagy tényleg így kell dolgozni a 21. században? 2025. augusztus 28.
Felvételsorozat kilencedik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Sándor Viktória az Etikus Ingatlanos Közösség védnöke - Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége.

Két épület, két közös képviselő, egy helyrajzi szám - hogyan kezeli a Földhivatal? 2025. augusztus 27.
Társasházunk két épületből áll egy közös helyrajzi számon. A két épületnek is van külön felvett helyrajzi száma. A társasház Alapító Okirata és SZMSZ-e épületenként rendelkezik közös képviselő megválasztásáról. Hogyan kezeli a Földhivatal az ezzel kapcsolatos regisztrációt? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Megjelent a THT július-augusztusi száma 2025. augusztus 26.
A nyári időszakban több, a társasházakat és az ingatlanpiacot közvetlenül érintő változás is napvilágot látott. A legnagyobb érdeklődés a háromszázalékos Otthon Start hitel bevezetését kísérte, de emellett a kiemelt beruházássá nyilvánítás új szabályai, valamint a helyi önazonosság védelmét célzó önkormányzati rendeletek is jelentős szakmai vitákat generáltak. A szabályozási környezet gyors változása mellett a THT életében is fontos szerkesztőségi változás történt.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások