Közgyűlés? Ki nem hagynám!2022. június 14. |
|---|
Sokan nem értik és azt hiszik, megbolondultam, vagy hogy valamilyen furcsa perverzió vezérel amikor alig várom, hogy végre társasházi közgyűlésre mehessek. Megpróbálom elmagyarázni, miért szerettem bele ebbe a műfajba, hogy közösen gondoljuk újra egy olyan jelenségről alkotott elképzeléseinket, amiről senki nem mondta, hogy azt másképp is lehet.
|
|
200 019 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
MINT MINDEN VÁLTOZÁST KIVÁLTÓ KATALIZÁTOR, EZ IS EGY SZERELEMMEL KEZDŐDÖTT: Történt ugyanis, hogy nagyon szerettem volna összeköltözni a régi szerelmemmel, de amikor szóba került, hogy nálam lakjunk, kikerekedett szemmel és szinte undorodva vont kérdőre, hogy Ide? - hát hogy néz ez már ki? - Miért, hogy néz ki? - kérdeztem - Mint minden más Társasház, ami létezik: lepukkant. Erre ő elkezdte sorolni: A lépcsőház fala nem szürke, hanem mocskos. Szinte már ragad a kosztól. Berepedt és igénytelenül megragasztott ablaküvegek, megsárgult beázási foltok, falból kiálló ki tudja milyen vezetékek, megrongált lift, rozsdaette kapu és bűzlő kukák között nem fogok élni - mondta hidegen és egyértelműen. Hirtelen nem tudtam vele vitába szállni. Nem vagyok viszont egy feladós típus, aki olyan könnyen lemond a vágyairól és nem küzd értük. Akkoriban azt gondoltam, ha tényleg "csak ennyi "az akadálya annak, hogy összeköltözzünk, akkor én bizony teszek érte. És tettem is. Ma már persze tudom, hogy valójában nem ez volt az akadálya, hogy összeköltözzünk, de ez egy másik történet. Elmentem életem első közgyűlésére és szembesültem a "szájtépés" jelenségével. Problémák, sérelmek, elégedetlenség, frusztráció, viszont egyetlenegy konstruktív javaslat sem arra vonatkozóan, hogy no de akkor min változtassunk, hogyan legyen ne így, azaz másképp? Éreztem, hogy a jelenlévők kicsit ismerik is egymást, ezért próbáltak tapintatosak lenni és a közös képviselővel, de egy óra felhánytorgatás után, hogy mik azok a dolgok, amik az előző évben elhatároztak ellenére nem történtek meg, úgy éreztem, ez így parttalan marad. Mivel korábban soha életemben nem találkoztam személyesen az akkori közös képviselővel, és lehet hogy ezután sem fogok, feltettem magamnak a kérdést: mi lenne, ha nem udvariaskodnék, hanem inkább vennék egy mély levegőt és kimondanám, amit tényleg gondolok? Minden hónapban jelentős összeget fizetünk ki azért, hogy egy szolgáltatást kapjunk, ami nem történik meg. Eddigi életem során azt már megtanultam, hogy embereket megváltoztatni nem lehet, így azt az opciót kizártam, hogy a közös képviselőnek további esléyeket adjunk. Aki eddig is hanyagul végezte a munkáját, az továbbra is csak megúszásra fog játszani, hogy évente egyszer a közgyűlés felmentse és egy évig ismét békén hagyják. Természetesen nem minden közös képviselővel van probléma, de akivel igen, az nagy baj. Be is szívtam azt a nagy levegőt és summa-summárum, 3 hónap alatt új közös képviselőt választottunk. Ehhez meg kellett világosodnom a tekintetben, hogy ennek milyen adminisztratív és törvényi előírásai vannak, de ezek nem olyan bonyolult dolgok: egy pici időt kellett rászánni, hogy 10% aláírja azt az 1 db. A4-es papírt, amivel a folyamat elindul. Az új közös képviselő mindenkinek egyből nagyon szimpatikus lett, bár a megválasztásakor kapott egy intő figyelmeztetést a házunk legidősebb lakójától, Kati nénitől, hogy "nem tudja mibe vágta a fejszéjét". Bevallom, akkor még én sem teljesen. Az új közös képviselő megválasztásával engem is kineveztek, mint a Számvizsgáló Bizottság elnökét. Nagyon jól hangzó és tekintélyt parancsoló titulusnak éreztem, csak fogalmam sem volt róla, hogy pontosan mi lesz a feladatom. No, nem baj, gondoltam, majd kiderül. A teljes cikk ITT olvasható Fotó: andreaosvart.com/blog |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



Sokan nem értik és azt hiszik, megbolondultam, vagy hogy valamilyen furcsa perverzió vezérel amikor alig várom, hogy végre társasházi közgyűlésre mehessek. Megpróbálom elmagyarázni, miért szerettem bele ebbe a műfajba, hogy közösen gondoljuk újra egy olyan jelenségről alkotott elképzeléseinket, amiről senki nem mondta, hogy azt másképp is lehet.

A Transzformátor Központ októberi konferenciája azt vizsgálta, miként kapcsolódhatnak a hazai lakóközösségek, a társasházak a közösségi energiatermeléshez és -felhasználáshoz. A szakmai esemény a szabályozási keretek, a műszaki-üzleti lehetőségek és a lakossági bevonás összefüggéseit mutatta be, hangsúlyozva, hogy a társasházak a modell természetes szereplői lehetnek, ha a feltételek és a belső együttműködés adott.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.
Új lakás vásárlásakor vagy társasházi beruházásnál a garanciális igények kérdése kulcsfontosságú. A hibás kivitelezés, a rejtett hiányosságok, a vitatott felelősségi körök jelentős anyagi terhet jelenthetnek tulajdonosoknak, illetve a társasháznak. Hogyan különíthető el a magántulajdonban és közös tulajdonban jelentkező hiba? Milyen dokumentumok megőrzése elengedhetetlen a későbbi jogi érvényesítéshez? Milyen szerepe lehet a szakértői véleménynek, és ki viseli ennek költségét? Mi a teendő, ha a beruházó nem reagál, vagy vitatja a hiba fennállását? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Dr. Kiss Balázs Károly, a MITOE elnökének előadásából megtudhatjuk, hogyan érvényesíthetők eredményesen a garanciális igények, és mire kell különösen figyelni a jogszabályi környezetben. 
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget. 
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető. 





































