Barion Pixel

Gondolatok a Csepeli Önkormányzat kezdeményezéséhez

2013. április 9.
A csepeli képviselő-testület tavaly decemberben fogadta el a javaslatot, mely szerint azokban a társasházakban, ahol önkormányzati tulajdon van, a Csepeli Városgazda Zrt. tagságot szerezzen a számvizsgáló bizottságban. A hír minden bizonnyal sok szakmai vitát generál majd és akár a társasházi törvény módosítását is eredményezheti. Ha erre sor kerülne, akkor mindenképpen célszerű lenne a törvény más - eddig több szakmai szervezet által módosításra javasolt - pontjait is újragondolni.

Az önkormányzati kezdeményezéssel kapcsolatos jogi helyzetet dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke az alábbiakban foglalta össze:

1.) A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény 27. § (3) bekezdése így rendelkezik:

„A legalább egy elnökből és két tagból álló intézőbizottságot, illetőleg a számvizsgáló bizottságot a tulajdonostársaknak saját maguk közül kell megválasztaniuk."

Jelen esetben a tulajdonos a Csepeli Önkormányzat, annak képviseletében a Polgármester, illetve a belső szabályzatban megjelölt személy, vagy szervezet. Az ott megjelölt személy
meghatalmazásával konkrétan meghatározott személyt lehet csak a számvizsgáló bizottság tagjának megválasztani.

Álláspontom szerint a számvizsgáló bizottsági tagsági tisztség nem ruházható át, nem hatalmazhat meg maga helyett mást a feladat ellátására.

2.) A számvizsgáló bizottság feladatait a társasházi törvény 51. § (1) a tartalmazza.

3.) A Csepeli Önkormányzat 716/2012. (XII. 13.) Kt. határozat nem áll összhangban a társasházi törvénnyel, mivel

a) feladatként a társasházkezelő hathatós ellenőrzését jelölte meg, ugyanakkor a számvizsgáló bizottság nem „főnöke" a társasházkezelőnek, közös képviselőnek.

b) előírta a 2010. és 2011. évi gazdálkodás ellenőrzését, amelyeket már az adott társasház határozattal elfogadott, a közös képviselővel szemben a beszámolási kötelezettséget
ismételten előírni nem lehet. A közgyűlési határozatok megtámadásának határideje 60 nap, amelyek már régen lejártak. Egy-egy ügyet természetesen felül lehet vizsgálni, ha annak
befejezése például 2012-ben történt meg, vagy új információk kerültek elő pl. egy beruházással kapcsolatosan.

c) ha nem választják meg a képviselőt a számvizsgáló bizottságba, akkor nincs semmilyen lehetőség, hogy a közös képviselő, illetve a társasházkezelő munkáját felülvizsgálja, vagy a tevékenységét ellenőrizze. Erre a feladatra a tulajdonosi közösség a közgyűlésen jogosult, hiszen a közös képviselő megválasztása, munkájának értékelése és felmentése is kizárólag közgyűlési hatáskörben gyakorolható.

A Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete is küzd azért, hogy a társasházak és a közös képviselők felett legyen törvényességi felügyelet, azonban erre vonatkozóan a jogalkotók még nem találták meg a megoldást.

Érvényben van viszont az a rendelkezés, hogy az üzletszerűen társasházkezelést végző személyeket a lakóhely, vagy a cég székhelye szerinti ingatlanvállalkozás-felügyeleti hatóságnál
nyilvántartásba kell venni és a regisztráció feltétele, hogy megfelelő szakképesítéssel rendelkezzenek, ne legyen semmilyen adótartozásuk.

Az önkormányzat azzal segítené a társasházkezelői szakma színvonalának emelését, ha a kerületben működő közös képviselők, társasházkezelők felülvizsgálatát elvégezné és aki nem
rendelkezik az előírt regisztrációval, azzal szemben kiszabna bírságot és eltiltaná a tevékenység folytatásától.

Természetesen azok a személyek mentesülnek a regisztrálási kötelezettség alól, akik mint az adott házban tulajdonnal rendelkezők végzik a feladatot. Feltehető azonban, hogy az 50 albetét feletti társasházakban már elég kevés ilyen személy található, hiszen a társasház működése és
gazdálkodása már valóban szakembert igényel.

További híreink


Devizahitel károsultak: visszajár a pénz? 2025. június 18.
Kevés olyan pénzügyi esemény volt a rendszerváltás utáni Magyarországon, amely akkora társadalmi feszültséget és hosszú távú következményeket okozott volna, mint a devizahitelek kérdése. A 2000-es évek elején és közepén a lakosság tömegesen fordult az akkor vonzónak tűnő svájci frank és euró alapú kölcsönök felé.

Hatályba lép a helyi önazonosság védelméről szóló törvény 2025. június 17.
2025. július 1-jétől életbe lép a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény. Az új szabályozás hátterében az a társadalmi és politikai szándék áll, hogy a települések - különösen a túlzott népszerűség miatt átalakuló üdülőövezetek - saját hatáskörben dönthessenek a fejlődés üteméről és irányáról, sőt akár arról is, ki költözhet be és ki nem.

Megjelent a Távhőpályázat: Akár 200 ezer háztartás fejleszthet saját forrás nélkül 2025. június 16.
Ötmilliárd forintos keretösszeggel indult el a lakossági távhőpályázat, amely a távhőfelhasználás mérhetővé és szabályozhatóvá tételében nyújt segítséget. A 100 százalékos támogatásnak köszönhetően összesen akár 200 ezer háztartás fizetheti majd a jövőben a tényleges fogyasztása alapján a fűtést, ezzel jelentős megtakarításokat érve el.

A társasházkezelés digitalizációja – eHÁZ 2025 2025. június 16.
A társasházkezelés évtizedeken át papíralapú nyilvántartásokra, személyes ügyintézésre és hosszadalmas adminisztrációra épült. Azonban a modern technológia fejlődése lehetőséget teremtett arra, hogy ezek a folyamatok gyorsabbá, átláthatóbbá és hatékonyabbá váljanak. Gosuly Jolán az eHÁZ.hu/Info Sierra Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be az eHÁZ 2025 platformot.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Külön gazdálkodó lépcsőházak a társasházban 2025. június 13.
Több lépcsőházból álló társasház esetén jogszerű, ha a lépcsőházak külön gazdálkodnak, miközben a társasház szervezetileg és számvitelileg egységet alkot? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Kéményproblémák a társasházban – mit tehet a közös képviselő? 2025. június 12.
A társasházi épületekben közös tulajdonban álló rendszerek - így a kémények - fenntartása gyakran okoz vitás helyzeteket, különösen akkor, ha azok állapota leromlik, de a használatuk csak néhány lakástulajdonos érdekeit szolgálja. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Kémény vagy homlokzat? Az égéstermék elvezetés jövője a TÉKA tükrében 2025. június 11.
A modern társasházak egyik legfontosabb műszaki kérdése, hogy a fűtési rendszerek égéstermékét hogyan lehet a lehető legbiztonságosabban és energiahatékonyabban elvezetni. Lakner Kornél a Kéményépítők Szakmai Szövetségének (KÉPISZ) elnöke a TÉKA égéstermék-elvezetéssel kapcsolatos szabályain keresztül mutatta be a társasházakat érintő legfontosabb változásokat.

Új szabályok, új kihívások – Hogyan érintik a társasházakat az építési és tűzvédelmi jogszabályok változásai? 2025. június 10.
Lestyán Mária építésztervező és tűzvédelmi szakmérnök, szakújságíró, elnök a TSZVSZ Magyar Tűzvédelmi Szövetségnél, előadásában részletesen bemutatta, hogy a 2024-es és 2025-ös jogszabályi módosítások milyen hatással lesznek a társasházak működésére, a felújítási és karbantartási munkálatokra, valamint a tűzvédelmi kötelezettségekre.

Jelentősen visszaesett a lakáspiaci forgalom Romániában 2025. június 10.
Románia lakáspiaca megtorpanni látszik. A lassulás hátterében gazdasági bizonytalanság, szigorodó hitelezés és emelkedő építési költségek állnak.

Felhő-alapú ingatlankezelő szoftverek: melyiket válasszam? 2025. június 6.
Az elmúlt években az ingatlanpiac egyre összetettebbé és dinamikusabbá vált, amire a technológia egyre kifinomultabb válaszokat kínál. A felhőalapú ingatlankezelő rendszerek térnyerése nem csupán egy technológiai újítás, hanem strukturális átalakulást is jelent az ingatlankezelés világában.

A társasházi ingatlanbefektetések kockázatai. eHÁZ, eINGATLAN 2025. június 5.
Felvételsorozat harmadik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Dén Mátyás András, projektvezető - Info Sierra Kft.

Társasházi biztosítások: Érdemes váltani? 2025. június 4.
Kerekasztal-beszélgetés az átkötési kampányról az Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt., az Allianz Hungária Zrt., a Generali Biztosító Zrt., a Magyar Nemzeti Bank, és a Netrisk Magyarország Kft. szakembereivel.

Elfogadták a távhőszolgáltatásról szóló törvény módosítását 2025. június 3.
Az Országgyűlés elfogadta a 2025. évi XLV. törvényt, amely a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény átfogó módosítását tartalmazza. Az új szabályozás célja a megújuló energiaforrások és a maradékhő szélesebb körű felhasználásának ösztönzése, a távhőellátás biztonságának növelése, valamint a jogi és működési keretek pontosítása.

Háztartási gépek zajszintje – szabályozás a házirendben 2025. június 3.
Olvasónk arra volt kíváncsi, hogyan egyeztethetők össze a háztartási gépek működése során keletkező zajok a csendrendeletben rögzített határértékekkel, különös tekintettel a társasházi házirend szabályozási lehetőségeire. Jogi szakértőnk az alábbiakban válaszol a felvetésre.

Árad a ház! – Technikai tudnivalók vízhatlan burkolatok és szigetelő rendszerek alkalmazásához 2025. június 2.
A felújítások során a vízszigetelés gyakran háttérbe szorul, pedig a nem megfelelően kialakított rétegrendek, elmaradó csomóponti tömítések vagy rosszul választott aljzatok évek múlva komoly problémákat okozhatnak. Jámbor Zsolt, a Fatra Izolfa Zrt. mérnök szaktanácsadója előadásában részletesen bemutatta, milyen technikai részletekre kell figyelni, ha valóban tartós és vízálló burkolati rendszert szeretnénk kialakítani - akár fürdőszobában, akár ipari zuhanyzónál, vagy épp egy közös társasházi helyiségben.

Az Alkotmánybírósághoz fordultak a bankok a kamatstop miatt 2025. június 2.
A Magyar Bankszövetség több tagja az Alkotmánybírósághoz fordult a lakossági kamatstop szabályozásának megsemmisítését kérve. A pénzintézetek szerint az intézkedés aránytalanul és alaptörvény-ellenesen avatkozik be a meglévő magánjogi szerződésekbe.

Egyablakos felújítási tanácsadás – kihívások és lehetőségek a hazai felújítási piacon 2025. május 30.
Május elején tartotta ötödik találkozóját a hazai EU-Peers hálózatba tartozó egyablakos felújítási tanácsadók közössége. A beszélgetésen a családi házak és társasházak energetikai korszerűsítésére szakosodott tanácsadók, valamint a munkájukat támogató kutatók és pénzügyi szakemberek osztották meg tapasztalataikat.

Milliókkal drágább a magyar lakáshitel – de miért? 2025. május 28.
Bár a magyar bankok európai összehasonlításban is versenyképes kamatfelárat kínálnak, egy 20 millió forintos lakáshitel esetén a magyar hitelfelvevők összességében mintegy 5,7 millió forinttal többet fizetnek vissza, mint a közép-európai átlag.

Új lista a „kivett” rendeltetésű ingatlanokról – Frissítés a Földhivatali Portálon 2025. május 28.
2025. május 27-étől új hivatalos lista érvényes a „kivett" jogcímű és rendeltetésű ingatlanokra vonatkozóan. A Földhivatali Portálon elérhető táblázat részletesen tartalmazza, milyen megnevezések alkalmazhatók az ingatlan-nyilvántartásban.

Megjelent a THT májusi száma 2025. május 27.
Megjelent a THT - Társasházi és Ingatlanpiaci szaklap májusi száma. A tartalomból.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások