FATRAFOL – Vinyl a közösségi terekben – Generációváltás a lépcsőházban (x)2024. május 7. |
|---|
Talán mások számára sem idegen forgatókönyv, mikor a közgyűléseken a lakók a közösségi terek - elsősorban a lépcsőházak - felújításáért, festéséért kampányolnak. Hiszen, ha közvetetten ugyan, de az épületek ezen területe is része a mindennapjaiknak és bár nem képezi részét a saját lakásuknak, mivel szem előtt van, szívesebben foglalkoznak a felújítással, mint egy tető esetében. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az igényesebb megjelenés minden esetben az ingatlanok megítélésén is javít egy adásvétel során. Viszont miért ragadjunk le egy tisztasági festés gondolati körében, ha akár egy új építésű társasház mintájára is felöltöztethetjük épületeinket?
|
|
269 965 HUF
THSHOME - 200x200 cm - beltéri logós szennyfogó egyedi HD nyomtatású szennyfogó -
![]() Érdekel → |
|
Vinyl a kiürítési útvonalon? Könnyű elveszni a design világában, de mégis kijózanító kérdésként kerül elénk a legelső kérdés: „Használhatunk műanyagot egy menekülési útvonalon?" A válasz pedig, hogy az esetek jelentős részében igen. Természetesen fontos tisztázni az épületek kockázati osztályba történő besorolását, különösen a magasabb épületek esetében, de a Fatrafloor tekercses és LVT burkolatai mára minden esetben teljesítik a Bfl-s1 követelmény szintet. Ez a folyosók padlói esetében teljesen szabad felhasználást jelent (magas kockázati osztály esetén is), a lépcsőházak, lépcsők burkolása esetén pedig a közepes kockázati osztályú, 3-6 emelet magas épületekig tudunk nyújtózkodni. Alatta természetesen szintén szabad a felhasználás, a követelményszint felett viszont már csak nem éghető (A2fl-s1!) burkolatokban gondolkodhatunk. Tehát a fantáziánk ezúttal elég nagy mozgásteret kap. Alkalmazhatunk különböző hidegburkolati imitációkat az NFE Grit és NFE Comet termék családdal (kő, simított beton), gondolkodhatunk faburkolatok imitációjában az NFE Mars családdal vagy akár vicces, színes, játékos tereket is kialakíthatunk az NFE Sparkl burkolatokkal... persze ez még csak a jéghegy csúcsa. A Marilo és Thermofix LVT rendszereinkkel akár luxusmegjelenést is adhatunk ezeknek a tereknek... ez viszont már egy másik történt. ... és mégis meddig marad ez szép? Nyilvánvalóan a lakói felelősséget nem tudjuk magunkra venni és vandálálló burkolatnak nem tudjuk betudni ezeket a rendszereket. A Fatrafloor NFE széria ugyanakkor egy jelentős ellenállással rendelkező kisipari igénybevételekhez tervezett, nagy kopásállóságú (T jelű) burkolat, melyen megfelelő előkészítés mellett a targoncaforgalom is megvalósítható, mindez kifejezetten pénztárca barát keretek között. Lényeges részlet természetesen a felújítás, illetve kivitelezés minősége is. Ahogy arra korábbi cikkekben is kitértünk, a burkoláshoz stabil és szennyeződésmentes aljzat szükséges. Ha ez nem áll rendelkezésünkre, akkor elő kell teremtenünk. Stabilizálni a mozgó lapokat, esetleg feltölteni a helyüket beton javítóval, a felületeket pedig meg kell tisztítani, hogy azok olaj- és szennyeződésmentesek legyenek. Ezt követően megfelelő tapadóhíddal (pl. Uzin PE 630) akár nagyon vékony - mindösszesen 3 mm - üvegszállal megerősített aljzat kiegyenlítővel (pl. Uzin NC 160 Si) tükörsima felületet tudunk létrehozni, akár régi kerámia burkolatok tetején is. Ha a régi burkolat (régi vinyl) lehetővé teszi, akár a felülragasztás sem kizárt pl. az Uzin Sigan termékeivel. Ilyenkor azonban mérlegelnünk kell, hogy a régi aljzat minősége jelentősen befolyásolja a végeredményt!
Rétegrendi példa Fatrafloor NFE Spark vinyllel felülburkolt kerámia burkolat esetén
Beltéri lépcső burkolása vezetőszínes kivitelezéssel, Fatra lépcső orrprofilokkal Lépcsőházi akusztika Talán nem vagyok egyedül, mikor az éjszaka hazatérők lépéseinek kopogását hallgatom lefekvéshez készülődve. Úsztató réteget utólag nemigen épít senki, de a kemény felületek alkalmazása helyett azért valamicskét tompíthatunk a kopogó, döngő cipőtalpak nyomasztó énekén, ha Fatrafloor vinyl burkolatokkal vonjuk be a lépcsőt vagy a folyosót. Az NFE rendszer 6-7 dB különbséget jelent a lépéshang-szigetelés oltárán, ami már érezhető különbséget jelent a hangokra érzékeny lakók számára is. Nagyobb csillapítási igény esetén természetesen vannak alternatíváink. A WELL-click laminált rendszerünkkel akár 18 dB csillapítás is elérhető, a burkolat pedig teljesen vízálló. A klikkes rendszerre való tekintettel természetesen a felhasználási terület már limitáltabb, de általános közületi zónákban továbbra is élvezhetjük jótékony hatását. Ezek a rendszerek jóval költségesebbek, de indokolt esetben a maguk 5,5 mm vastagságával remek alternatívát biztosítanak a kostrukcióhibás lépcsőházak akusztikai gondjainak korrekciójára.
|
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



Talán mások számára sem idegen forgatókönyv, mikor a közgyűléseken a lakók a közösségi terek - elsősorban a lépcsőházak - felújításáért, festéséért kampányolnak. Hiszen, ha közvetetten ugyan, de az épületek ezen területe is része a mindennapjaiknak és bár nem képezi részét a saját lakásuknak, mivel szem előtt van, szívesebben foglalkoznak a felújítással, mint egy tető esetében. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az igényesebb megjelenés minden esetben az ingatlanok megítélésén is javít egy adásvétel során. Viszont miért ragadjunk le egy tisztasági festés gondolati körében, ha akár egy új építésű társasház mintájára is felöltöztethetjük épületeinket?



A Transzformátor Központ októberi konferenciája azt vizsgálta, miként kapcsolódhatnak a hazai lakóközösségek, a társasházak a közösségi energiatermeléshez és -felhasználáshoz. A szakmai esemény a szabályozási keretek, a műszaki-üzleti lehetőségek és a lakossági bevonás összefüggéseit mutatta be, hangsúlyozva, hogy a társasházak a modell természetes szereplői lehetnek, ha a feltételek és a belső együttműködés adott.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.
Új lakás vásárlásakor vagy társasházi beruházásnál a garanciális igények kérdése kulcsfontosságú. A hibás kivitelezés, a rejtett hiányosságok, a vitatott felelősségi körök jelentős anyagi terhet jelenthetnek tulajdonosoknak, illetve a társasháznak. Hogyan különíthető el a magántulajdonban és közös tulajdonban jelentkező hiba? Milyen dokumentumok megőrzése elengedhetetlen a későbbi jogi érvényesítéshez? Milyen szerepe lehet a szakértői véleménynek, és ki viseli ennek költségét? Mi a teendő, ha a beruházó nem reagál, vagy vitatja a hiba fennállását? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Dr. Kiss Balázs Károly, a MITOE elnökének előadásából megtudhatjuk, hogyan érvényesíthetők eredményesen a garanciális igények, és mire kell különösen figyelni a jogszabályi környezetben. 
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget. 
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető. 





































