FATRAFOL – Darázsfészek a csempe alatt – Teraszfelújítás szakszerűen2022. július 25. |
|---|
A hasznosított tetők és velük együtt a teraszok, erkélyek kivitelezése igen érdekes eredményeket vetít a szemünk elé, hiszen a lakók többségének érdeklődése addig tart, amíg az általuk választott burkolat olyan, amilyennek maguk megálmodták. Sajnos ez a szemlélet akkor is él, ha csoda megoldás minden más lakó életét tönkre teszi. Mindenek előtt le kell szögezzük, a mázas kerámia lapok, az alkalmazott fugázó anyagok nem számítanak vízzáró megoldásnak és soha nem is tekintettük ezeket vízhatlan szigetelésnek.
|
|
8 148 HUF
Utcanév tábla (fém vagy UV álló műanyag)
![]() Érdekel → |
|
Gyakori hibák Gyakran látott tévedés, hogy a lakók a régi átázott burkolatra újra ráburkolnak, vagy ráburkoltatnak. Ahogy erre fentebb is kitértem, a hiba attól nem oldódik meg, hogy ismételten elkövetjük, csak a pénzt szórjuk ki az ablakon és amint sor kerül a szakszerű felújításra ezeket a rétegeket elsők között bontják el. Tehát a burkolat alá szigetelés kell! Erkély lemezek esetén (tehát ha nincs lakótér alatta), megengedett a kenhető szigetelések alkalmazása, ebben pedig egy felkészült burkoló is a segítségünkre lehet. Figyeljünk oda ugyanakkor, hogy a kenhető szigetelések lokális alkalmazása szintén nem megoldás. Rendszerben, teljes felületben kell gondolkodnunk és a szerkezeti csatlakozásokat is ki kell alakítanunk! Tehát a nyílászárók, cseppentő lemezek, korlátláb szigetelő gallérok elhelyezése megkerülhetetlen feladat. A teraszok esetében (ha lakótér van a födém alatt) már a hazai irányelvek is leples, teljes értékű szigetelést írnak elő, amely megfelelő rétegrendi kialakításban lehet bitumenes lemez is, ugyanakkor a csatlakoztathatóság és a rugalmasság miatt a PVC szigetelések, mint a Fatrafol 810/V hosszabbtávon jelentenek megbízható megoldást. Lyuk a terasz rétegrenden, avagy „az már nem az én lakásomhoz tartozik"
Kiemelt szakszerű elválasztás lakások között Fatrafol 810/V szigeteléssel
Lehetőségek útvesztője A terasz kialakításának rengeteg alternatív módja adódik, amely jellemzően inkább félreértésekhez vezet, mintsem, előre mozdítaná a helyzetünket. Éppen ezért javasolt szakember segítségét kikérni a megfelelő rétegrend összeállításában, annak függvényében, hogy mit is szeretnénk látni végül a lábunk alatt. Ne felejtsük el, hogy a terasz lényegében egy hasznosított lapos tető, tehát megfelelően masszív páratechnikai rétegre, méretezett hőszigetelésre, lejtésképzésre és szakszerűen kialakított csapadékvíz szigetelésre is szükségünk van. Szintén kiemelt szempont a vízelvezetés megválasztása, belső rendszer esetén teknőszigetelést hozunk létre, minden falszakaszon a járósík felett 30 cm magasságig felvezetve a szigetelést, míg külső vízelvezetés esetén megfelelő cseppentő lemezekre lesz szükségünk és egy jól méretezett függő ereszcsatornára. Függetlenül attól, hogy melyikre tesszük le a voksunkat, gondoskodjunk róla, hogy minden síkról, minden rétegről levezessük a csapadékot! Hidegburkolat esetén ez a burkolat felső síkját, a kenhető szigetelés síkját és a leples szigetelés síkját is érinti, amely már speciális cseppentőket és komoly odafigyelést kíván az eresz vonalán! Az aktuális tapasztalatok alapján a legmegbízhatóbb megoldás a teknőszigetelés és a nyitott fugás burkolati rendszerek alkalmazása, amely akár a déli tájolás esetén is - tehát kiemelkedő téli-nyári hőterhelés mellett is - rugalmas és könnyen karbantartható rétegrendet, elegáns burkolati megoldást tesz lehetővé.
Nyitott fugás burkolat készítése zúzott kavics ágyon, kiegészítő távtartókkal Fatrafol szigetelésen Részleteiben Ilyenkor a Fatrafol 810/V PVC szigetelésünket a járósík felett 30 cm-el fóliabádog viharlécen zárjuk, a csomópontokat PU bázisú tömítőkittel tömítjük. Műanyag nyílászárók esetén a toktoldókon stabil, forrólevegővel hegesztett varratokat hozunk létre ezzel is biztosítva a csomópont stabilitását. Alumínium illetve fa nyílászárók esetén fóliabádogot alkalmazunk, legalább 5 cm vízküszöb biztosítása mellett. A korlátlábak esetén előre gyártott, méretpontos szigetelő gallérokat alkalmazunk, lehetővé téve, hogy a későbbiekben akár fedőkő, vagy kétvízorros fallefedés készülhessen. A Fatrafol 810/V lemez tetejére ezt követően közvetlenül is elhelyezhetjük a WPC rendszerek párnafáit, vagy a burkoló lapok távtartó tappancsait. Abban az esetben, ha folyamatos, aktív használatra készülünk, érdemes egy felületszivárgó beiktatásával kavics zúzalék ágyba fektetni a burkoló lapokat. Ez arra is lehetőséget biztosít, hogy az íves lapszélek, esetleg beforduló lapok teljes felületi alátámasztást kapjanak elkerülve ezzel a lapok sérülését, törését. Fontos előny, hogy a nyitott fugás rendszerek esetében a csapadék azonnal a vízszigetelés síkjára kerül, tehát egyedül innen kell a kicsöppentést, vízelvezetést megoldanunk! Folyókák beépítése a burkolat síkjában csak a nyílászárók előtt lehet indokolt. Jámbor Zsolt / fatrafol.hu |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A hasznosított tetők és velük együtt a teraszok, erkélyek kivitelezése igen érdekes eredményeket vetít a szemünk elé, hiszen a lakók többségének érdeklődése addig tart, amíg az általuk választott burkolat olyan, amilyennek maguk megálmodták. Sajnos ez a szemlélet akkor is él, ha csoda megoldás minden más lakó életét tönkre teszi. Mindenek előtt le kell szögezzük, a mázas kerámia lapok, az alkalmazott fugázó anyagok nem számítanak vízzáró megoldásnak és soha nem is tekintettük ezeket vízhatlan szigetelésnek.




A Transzformátor Központ októberi konferenciája azt vizsgálta, miként kapcsolódhatnak a hazai lakóközösségek, a társasházak a közösségi energiatermeléshez és -felhasználáshoz. A szakmai esemény a szabályozási keretek, a műszaki-üzleti lehetőségek és a lakossági bevonás összefüggéseit mutatta be, hangsúlyozva, hogy a társasházak a modell természetes szereplői lehetnek, ha a feltételek és a belső együttműködés adott.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.
Új lakás vásárlásakor vagy társasházi beruházásnál a garanciális igények kérdése kulcsfontosságú. A hibás kivitelezés, a rejtett hiányosságok, a vitatott felelősségi körök jelentős anyagi terhet jelenthetnek tulajdonosoknak, illetve a társasháznak. Hogyan különíthető el a magántulajdonban és közös tulajdonban jelentkező hiba? Milyen dokumentumok megőrzése elengedhetetlen a későbbi jogi érvényesítéshez? Milyen szerepe lehet a szakértői véleménynek, és ki viseli ennek költségét? Mi a teendő, ha a beruházó nem reagál, vagy vitatja a hiba fennállását? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Dr. Kiss Balázs Károly, a MITOE elnökének előadásából megtudhatjuk, hogyan érvényesíthetők eredményesen a garanciális igények, és mire kell különösen figyelni a jogszabályi környezetben. 
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget. 
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető. 





































