Építészeti kihívások az energiahatékony felújítások során2011. május 12. |
|---|
| Az elmúlt 10 évben, az energiahatékony felújításoknak köszönhetően jelentős változásokon ment át a hazai panelépületek jó része, s mára alig akad lakóközösség, ahol ne terveznének valamilyen beruházást, ami előremutató jelenség. Emellett azonban nem feledkezhetünk meg arról, hogy a hagyományos építésű társasházak esetében szinte alig észlelhető ez a változás, s ez nem csak a pályázatok hiányának, hanem a változatos építészeti adottságoknak, illetve a konstruktív tulajdonosi szemlélet hiányának is betudható. |
|
2 178 HUF
Munkavédelmi overál M fehér
![]() Érdekel → |
|
Látható, hogy az egyre szigorúbb energetikai előírások betartásának szükségessége hamarosan olyan kompromisszumokat kényszerít ki, melyekre nem csak a kivitelezőknek, hanem az építészeknek és a városképért felelős szakembereknek is fel kell készülniük. Május 4-7. között - az Európai Unió Tanácsának elnökségét adó országként - hazánk rendezhette az Európai Építészpolitikai Fórum (EFAP) soron következő konferenciáját, ahol magyar és külföldi - az építészet tág területéről érkező prominens - szakemberek vettek részt 28 országból. A rendezvény sajtótájékoztatóján a THT kérdésére Szaló Péter, a Belügyminisztérium területrendezési és építésügyi helyettes államtitkára elmondta, hogy a lakhatás kapcsán nagyon sok elvárásnak kell megfelelni. Egyrészt az európai építési termékdirektíváknak, melyeknek a magyar jogra való átültetése komoly feladatot jelent, másrészt az energiahatékonysággal kapcsolatos Európai Parlament-i döntéseket is szem előtt kell tartani, s ez több mint jog, hiszen nemzeti programot kell kidolgozni az alacsony energia-felhasználású házak elterjesztésére, működtetésére. Rob Docter, az EFAP elnöke a témával kapcsolatban azt emelte ki, hogy kormányzatok milyen fontos szerepet játszanak a szakmapolitika előmozdításában és megvalósulásának elősegítésében. Mint mondta, nagyon sok beavatkozás történik a lakókörnyezetünkben, pl. a lakások, épületek felújítása, napelemek, napkollektorok telepítése, de alapvető feltétel, hogy ezt nagyon jól, minőségileg tudatosan végezzük. Arról van szó, hogy egyrészről a kormányok feladata az, hogy meghatározzák a megfelelő teljesítmény minimum kritériumait, de ennél többre is vállalkozhatnak, mégpedig ösztönözhetik, stimulálhatják, inspirálhatják a magánszektort pl. úgy, hogy bemutatják a legjobb példákat és bemutatják azt, hogyan lehet kihasználni a törvények adta lehetőségeket arra, hogy az elköltött pénz a lehető legnagyobb mértékben hasznosuljon, a legjobb célok érdekében. Nagyon sok jó példa mutatja Európában, hogy sokkal jobb minőséget, sokkal jobb eredményeket tudunk elérni, ha a kormányok felvállalják azt, hogy bátorítják, ösztönzik és tájékoztatják a lakosságot arról, mi mindent lehet elérni, szemben az olyan kormányzati munkával, amely kizárólag a restrikciókra, korlátozásokra koncentrál. Mindez persze a központi kormányzatok szintjén valósul meg, de ha kisebb városokról beszélünk, akkor a városi főépítésznek lehet kulcsszerepe abban, hogy ezt a fajta építészeti minőséget el tudjuk érni. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások




Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak. 
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza. 
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik.
Megjelent egy kormányrendelet, amely új keretet ad a hátrányos helyzetű településeken megvalósuló lakhatási programoknak. A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet szerint civil szervezetek ingyenesen felajánlott ingatlanjai is bekapcsolódhatnak a településeken induló integrációs lakhatási konstrukcióba. Kedvezményes bérleti lehetőségek, szociális támogatás.
Mekkora szavazati arány szükséges a célbefizetés elfogadásához? Mi minősül a rendes gazdálkodást meghaladó kiadásnak?
A végrendelet érvényessége és annak körülményei számos jogi kérdést vetnek fel, különösen akkor, ha manipuláció gyanúja merül fel. Előfordul, hogy egy ingatlan nem a családban marad, és az átírás körülményei joggal adnak okot kételyre. A bíróság feladata, hogy megállapítsa, valóban szabad akaratból történt-e az örökhagyó döntése, vagy külső befolyás hatására született meg.
A közös képviselőnk sem az éves elszámolási közgyűlésén, sem a tulajdonosok 10%-a által összehívott közgyűlésen nem jelent meg. A két közgyűlést a Számvizsgáló Bizottság elnöke tartotta meg, a közgyűlések jegyzőkönyv vezetője is ő volt. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Parlament lakásválsággal foglalkozó különbizottsága először fogalmazott meg átfogó uniós szintű terveket a lakhatási nehézségek enyhítésére. A spanyol Borja Giménez Larraz, a HOUS bizottság előadója videóüzenetben szólt az UIPI 46. kongresszus résztvevőihez. Üzenete a finn modellt dicsérte, és közben az európai közös cselekvés szükségességét hangsúlyozta.
Új szabályok lépnek életbe a közjegyzői díjszabásban, amelyek közvetlenül érintik mindazokat, akik kedvezményes, államilag támogatott lakáshiteleket vesznek igénybe. Az Igazságügyi Minisztérium rendelete a megemelkedett működési költségek miatt általánosan növeli a közjegyzői díjakat, ugyanakkor jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik otthonteremtési vagy felújítási programok keretében kölcsönt vesznek fel.
Társasházunk két épületből áll egy közös helyrajzi számon. A két épületnek is van külön felvett helyrajzi száma. A társasház Alapító Okirata és SZMSZ-e épületenként rendelkezik közös képviselő megválasztásáról. Hogyan kezeli a Földhivatal az ezzel kapcsolatos regisztrációt? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány legfrissebb rendelete (282/2025. VIII. 25.) több otthonteremtési támogatási formát igazít össze, kiemelten az idén bevezetett Otthon Start program FIX 3%-os lakáshitelét. A cél az, hogy a családok a Babaváró, a CSOK Plusz és a kistelepülési otthonteremtési támogatások mellett egyszerűbben és átláthatóbban férjenek hozzá a kedvezményes hitelhez. Az új szabályok 2025. szeptember 1-jétől lépnek hatályba, egyes részek október 1-jétől érvényesek.
A kihirdetett 284/2025. (VIII. 25.) Korm. rendelet több építésügyi és településrendezési szabályt módosít. A változások közvetlenül érintik a társasházak építési, átalakítási és használatbavételi ügyeit is. A módosítások a folyamatban lévő eljárásokra is kiterjednek, így nemcsak az új beruházásokra, hanem a jelenleg zajló ügyekre is hatással lehetnek.
2025 augusztusától a villamosenergia-szabályozás kifejezetten nevesíti a társasházi energiaközösségeket. A változtatások célja, hogy a közös napelemes beruházások elszámolása egyértelmű legyen, a hálózati csatlakozási eljárás pedig gyorsabban és átláthatóbban működjön. 





































