Barion Pixel

A „piszkos 700” – Akár azonnali megoldások is adódnának az airbnb-piacon

2024. szeptember 11.
turistalany.jpgNem kellene 2026-ig várnia Terézvárosnak: több mint 700 lopott vagy hamis NTAK azonosító számmal működő airbnb lakásra bukkantak, amelyek az önkormányzati adatbázis szerint nem rendelkeznek működési engedéllyel, vagy a lakás engedélye nem arra a kapacitásra szól, amit hirdetnek - hívják fel a figyelmet az érdekvédők.

Miközben egyre több szó esik az airbnb-s lakások korlátozásáról, vagy akár teljes betiltásáról, a helyi érdekvédelmi szervezetek számos javaslatot tettek már eddig is a problémák hatékony kezelésére anélkül, hogy drasztikus intézkedéseket kellene hozni. Legutóbb a felelős lakáskiadókat képviselő szervezetek a VI. kerületben szabálytalanul tevékenykedő airbnb-s lakásokról egy 700-as listát adtak át az önkormányzatnak - amely nagyjából lefedi az összes illegálisan működtetett lakást -, és nehezményezték, hogy információjuk szerint az önkormányzat csak alig pár tucat esetben hajtott végre ellenőrzést.

„Egyik airbnb érdekvédelmi szervezet sem akar úgy tenni, mintha nem léteznének nagyon is valós problémák ekörül a tevékenység körül. Azzal is tisztában vagyunk, hogy mint az önkormányzatok általában, a VI. kerület is forráshiánnyal küzd, és talán a megfelelő rutin és tapasztalat is hiányozhat ezzel a viszonylag új szegmenssel kapcsolatban. Éppen ezért 2020 óta nem csak átfogó tanulmányokkal és úgynevezett „best practice"-ek gyűjtésével, hanem nagyon konkrét segítség felajánlásával is megkerestük a városvezetőket. El is indultak egyeztetések, de ezek aztán rendre elhaltak" - mondja Schumiczky Balázs, a Magyar ApartmanKiadók Egyesületének elnöke.

Úgy a Felelős Szálláskiadók Szövetsége mint a Magyar ApartmanKiadók Egyesülete sajnálatosnak tartja, hogy évek óta nem kaptak érdemi választ megoldási javaslataikra, ezért is merül fel egyre több kétely bennük a terézvárosi airbnb betiltást célzó népszavazás valódi okaival kapcsolatban.

Pedig bármi is lesz a VI. kerületi „népszavazás" eredménye, ha tiltás is - amit az érdekvédők összességében károsnak tartanak -, annak a hatása így is csak 2026-tól érvényesülhet legfeljebb. Azok a megoldások viszont, amiket a szervezeteik javasolnak, akár egészen rövid távon is hozhatnának megoldást bizonyos problémákra, a teljes tiltás nélkül.

A "piszkos 700"

„Legutoljára az önkormányzat által megrendezett szeptember 3-i vitaesten tett ígéretet mind a polgármester, mind az alpolgármester az egyeztetések újrakezdésére, de úgy érzékeljük, ismét megakadt köztünk a kommunikáció. Pedig most az egyeztetés különösen fontos lenne. Az érdekvédelmi szervezetek ugyanis átadtak egy listát, amely több mint 700, Terézvárosban meghirdetett, és szabálytalanul működő airbnb lakást tartalmaz (ez több mint 30%-a a legálisan működő rövid távra kiadott lakásoknak, és nagyjából lefedi az illegálisan működtetett piaci hányadot). Ezek az ingatlanok hamis vagy lopott NTAK azonosító számot töltöttek fel, nem rendelkeznek az önkormányzati adatbázis szerint működési engedéllyel, vagy a lakás engedélye nem arra a kapacitásra szól, amit hirdetnek." - hívja fel a figyelmet a Felelős Szálláskiadók Szövetsége.

Lakhatás és zajhatás

De az érdekvédők nem kerülik ki a szomszédokat zavaró airbnb-lakások problematikáját sem. Ezt olyan valós kérdésnek tartják, amellyel foglalkozni kell, de a lakhatási válsággal nem szabad összemosni. „Míg a kiadók nagy része - akár puszta önérdekből is- felelősen igyekszik végezni tevékenységét és határozottan fellép a vendégek egyébként kisebbségét alkotó problémás részével szemben, valóban vannak olyan kiadók, akik nem foglalkoznak ezzel megfelelően, és így egész házak életét keserítik meg. Az érdekvédő szervezetek önszabályozás keretében már 2020 óta előírják tagjaiknak, hogy jól láthatóan tüntessék fel elérhetőségeiket a kiadott lakások mellett és éjjel-nappali ügyeletet tartsanak fent. Ez pontosan az, amit az önkormányzat 2022-ben, a végül a kormányhivatal által elutasított szabályozási tervében a megoldás kulcsának tartott."

Az érdekvédelmi szervek pedig már 2020-ban - egy általuk készített 27 oldal terjedelmű tanulmányban és javaslatcsomagban - részletesen ismertették, és segítségüket ajánlották ahhoz, hogy egy ügyelet bármely VI. kerületi lakó számára elérhető legyen (egy kiszállási egységgel, amely akár a probléma helyszíni kezelését dokumentálását is tudná végezni). Ez aztán alapja lehetne akár egy birtokvédelmi eljárásnak is a felelőtlen kiadók tevékenységének megakadályozására.

Az illegálisan működő lakások visszaszorítása és az ilyen, fent említett zavaró ügyek hatékony kezelése nagyszámú lakást vonhatna vissza a piacra, ami az önkormányzat egyik legfontosabb célkitűzése is lehetne.

A konklúziót levonva, a teljes airbnb-tiltás, amelyet egyesek világszerte radikálisnak tartanak, hosszabb távon, csak 2026-tól léphetne életbe. Ezzel szemben a már most rendelkezésre álló megoldások azonnali hatást gyakorolhatnának, mérsékelve a feszültségeket a lakosság és a kiadók között.

A kérdés az, hogy miért nem kerül sor ezeknek a javaslatoknak a részletes megvitatására és alkalmazására. Számos, már bizonyítottan működő gyakorlat van, amelyek enyhíthetnék a feszültségeket, miközben a gazdaságra és az ingatlanpiacra gyakorolt negatív hatások minimalizálhatók lennének. Az együttműködés az érdekvédelmi szervezetekkel, a lakók, a kiadók és az önkormányzat közös érdeke, és hatékonyabb, gyorsabb megoldást eredményezhetne a teljes tiltásnál.

(Forrás: Felelős Szálláskiadók Szövetsége, Magyar ApartmanKiadók Egyesülete (MAKE))

INGATLAN 2024 - Konferencia és EXPO november 5., kedd, Lurdy Ház. Az előadókat és a programot, valamint a regisztrációs linket ITT találja meg.

További híreink


Papírmentes tűzvédelmi naplózás: tapasztalatok, előnyök ingatlanüzemeltetők számára 2025. december 19.
Felvételsorozat harminckettedik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Fekete Attila, ügyvezető - fiREG Kft.

Közös képviselőt keres egy társasház Dunakeszin 2025. december 18.
Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében.

Nem elég a sablon – Társasházi SZMSZ készítés a gyakorlatban. Mit szabályozzunk és mit ne? Mire figyeljünk? 2025. december 18.
A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.

http://www.mitoe.hu
Villamos biztonsági felülvizsgálatot végző szakemberek nyilvántartásáról döntöttek 2025. december 17.
Egy országos kamarai nyilvántartás létrehozásáról született döntés. A módosítás értelmében a jövőben csak olyan szakember végezhet villamos biztonsági ellenőrzést, akit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásba vett.

Megjelent a THT decemberi száma 2025. december 16.
Az év végi hajrá után december közepétől a családé és a szeretteinké a főszerep. A következő napokra, hetekre mindenki számára az öröm és boldogság kell, hogy előtérbe helyeződjön, elfelejtve az év közbeni pörgést, rohanást, bajokat, minőségi időt szentelve egymásnak. Ezúton kívánunk meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet valamennyi olvasónk számára!

Újbuda az Alkotmánybírósághoz fordulhat a kiemelt beruházások miatt 2025. december 16.
Újbuda önkormányzata jogi lépések előkészítését kezdte meg a kerületben zajló nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások miatt. A városrészben 19 ilyen projekt több mint tízezer új lakás építését hozza magával, ami akár húsz-harmincezer új lakost is jelenthet, miközben a szükséges infrastruktúra nem fejlődik a növekedés ütemében.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Közös költség elmaradás: a tulajdonos és a közös képviselő is felelős lehet 2025. december 15.
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg.

Energiahatékonyság és megtakarítási lehetőségek a fűtési rendszerekben - olcsóbban és gyorsabban 2025. december 12.
Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.

Januártól külterületi ingatlanra is felvehető a FIX 3%-os Otthon Start hitel 2025. december 11.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.

Lakossági energiatároló program indítását tervezik 100 milliárd forintos kerettel 2025. december 11.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat.

Bevonhatók a garázstulajdonosok a közös költségek viselésébe? 2025. december 11.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Fiatalok lakhatási válsága, átalakuló európai diáklakáspiac – soha nem volt olyan nehéz, mint ma 2025. december 11.
uipi-private-student-housingA fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.

Magas költségek, bizonytalan kereslet – Merre tart az építőipar? 2025. december 10.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez.

Pályázat indul Erzsébetvárosban akadálymentesítésre: 400 000 Ft támogatás lakásonként 2025. december 9.
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.

A Kúria megsemmisítette Üllő változtatási tilalmát 2025. december 8.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.

Mit jelent valójában a hulladékgazdálkodás változása? – társasházi vonatkozások és információk a konyhai bio gyűjtésről 2025. december 8.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.

Létesítménygazdálkodás támogatása 3D BIM modellekkel 2025. december 5.
Felvételsorozat tizennyolcadik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Jánky Zoltán, ügyvezető, BIM szakértő - NOVU Tervezőiroda Kft.

A bérleti piac paradoxona Katalóniában: díjkorlátozás után kevesebb szerződés, magasabb árak 2025. december 5.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.

Felújítottak saját költségen és mentesülhetnek a közös teher alól? – a társasházi villamos hálózat kényes kérdései 2025. december 4.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Hogyan rendezi át az EU a lakáspolitikai játékszabályokat? – a UIPI decemberi helyzetképe 2025. december 4.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások